28 اکتبر 2023- محققان بین افزایش یا کاهش سطح «کلسترول خوب» با افزایش اندک خطر زوال عقل ارتباطی را شناسایی کردند.

این مطالعه در مقیاس بزرگ به محققان این فرصت را داد تا ارتباط زوال عقل را در طیف وسیعی از سطوح کلسترول بررسی کنند.این تیم اطلاعات بیش از 184000 نفر با میانگین سنی 70 سال را مورد مطالعه قرار داد. در شروع مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان زوال عقل نداشتند.آنها به سؤالاتی در مورد رفتارهای سلامتی خود پاسخ دادند و کلسترول آنها را به طور متوسط 2.5 بار در طی دو سال اندازه گیری گردید. سپس محققان سوابق سلامتی آنها را به طور متوسط 9 سال دنبال کردند.در طول این مطالعه، بیش از 25200 شرکت کننده به زوال عقل مبتلا شدند.

محققان دریافتند که میزان زوال عقل در میان افرادی که بالاترین سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا- "کلسترول HDL یا کلسترول خوب" - را در مقایسه با گروه متوسط دارند، 15 درصد بیشتر است. همچنین زوال عقل در افرادی که کمترین سطحHDL را داشتند، 7 درصد بیشتر بود.

ماریا گلیمور، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه بوستون، گفت: مطالعات قبلی در مورد این موضوع بی‌نتیجه بوده است و این مطالعه به‌ویژه به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان و پیگیری طولانی، اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار داد. این اطلاعات به ما اجازه داد تا ارتباط با زوال عقل را در طیفی از سطوح کلسترول مطالعه کنیم و حتی برای افرادی که سطح کلسترول بسیار بالا یا بسیار پایینی دارند، به تخمین های دقیق دست یابیم.

یافته‌های این مطالعه فقط یک ارتباط کوچک بین کلسترول بد - لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترولLDL- و خطر زوال عقل را نشان داد.

ماریا گلیمور ادامه داد: افزایش خطر زوال عقل با سطوح بالا و پایین کلسترولHDL غیرمنتظره بود، اما این افزایش ها اندک است و اهمیت بالینی آنها نامشخص می باشد.

در مقابل، ما هیچ ارتباطی بین کلسترول LDL و خطر زوال عقل در کل گروه مطالعه پیدا نکردیم. نتایج ما به شواهدی اضافه شد که نشان می دهد کلسترول HDL با زوال عقل ارتباط پیچیده ای همانند ارتباط با بیماری های قلبی و سرطان دارد.

این مطالعه در ژورنال نورولوژی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/oct/high-or-low-levels-of-good-cholesterol-linked-to-increased-dementia-risk.html